394
REGISTRES DU BUREAU
[1571]
par advis et deliberation du Conseil, pour oster et lever l'impression que plusieurs personnes avoient d'avoir esté laxez au lieu desd, ni0 mil livres la somme de xnc mil livres ou plus; lesquelz roolles signez de Sa Majesté, qui ont esté présentez en lad. assemblée et voulloit estre executez, montaient à la somme de 111e xl m. livres, dont il entendoit estre levé 111e mil livres, ainsi que le contiennent sesd, lettres, dont lecture a esté faicte en lad. assemblée, ensemble d'aultres ses lettres du xxvm"10 jour de Sep­tembre dernier; priant lad. compaignie sur ce adviser et deliberer. Et la matiere mise cn deliberation;
A esté conclud, advisé et deliberé que très humbles remonstrances doibvent estre faictes à Sa Majesté des grandes ruynes et pertes souffertes pour,
I pendant et durant les guerres dernieres, par les bourgeois et habitans de lad. Ville, et icelle sup­plier, en consideration de ce, qu'il luy plaise soy contanter de la somme de nc mil livres qui luy a esté cy devant offerte, laissant et conservant à la­dicte Ville ses privileges, franchises et libertez de taxer et lever les deniers qui luy ont esté accordez, ainsy que ont tousjours faict ses predecesseurs Roys, sans permettre que lesd, roolles, faictz en sond. Con­seil, sortent aulcun effect ne execution; mais iceulx declarer nulz comme chose non faicte ue advenue. Et pour faire lesquelles remonstrances, a esté prié mond, sieur le Prevost des Marchans soy retirer par devers Sad. Majesté, avecq aucuns de Messieurs les Es­chevins d'icelle et telle autre compagnie qu'il advisera.
DXXXI [CCXVII1]. ---- [RÈGLEMENT TOUCHANT LE PAVE.]
24 novembre 1571. (A,
Du vingt quatreiesme jour de Novembre mil vc soixante et unze.
Ce jour d'huy, Messieurs Marcel, Prevost des Mar­chans, et Lescalopier, Eschevin de la Ville de Paris, se sont retirez au Parquet de Messieurs les Gens du Roy de la court de Parlement, pour avoir reiglement avec les officiers du Chastellet de Paris, pour rai­son du pavé que ladicte Ville doibt fournir pour les croisées d'icelle; et lesd, sieurs Prevost et Lescalo-
fol. 28/1 r"O; B, fol. 160 r°.)
pier oyz avec lesd, officiers du Chastellet par lesd, sieurs Gens du Roy, iceulx sieurs Gens du Roy au­roient advisé et arresté que lesd, sieurs Prevost et Eschevins et officiers de Chastellet se retireront à l'advenir, le premier jeudy de rellevée de chascun moys de l'an, audict Parquet, pour adviser et donner ordre ad ce qui sera necessaire pour le faict dudict pavé'2'.
C Sur le Registre A, cet acte et les cinq qui suivent sont rejetés, on no sait pourquoi, après le Discours des troubles occasionnés parla démolition de la Croix de Gastines, tandis que sur le Registre B la transcription en a été faite dans l'ordre inverse. Ce dernier étant plus logique, nous l'avons suivi de préférence.
W La liasse des minutes du Bureau de la Ville renferme, à la date du 6 décembre 1571, un règlement municipal sur le pavé et l'entretien des rues dc Paris, que l'on s'étonne de ne point voir figurer sur nos Registres. Il devait se trouver aussi sur les registres du Châtelet, qui malheureusement sont en déficit, depuis l'an 1571 jusqu'à la fin du xvi" siècle. Nous donnons d'autant plus volon­tiers place ici à ce texte important :
-Que le pavé soit du qualibre de l'ordonnance et que ceulx de Messieurs de la Ville qui sont commis sur la police de l'eauc puissent rebuter celuy qui n'est du qualibre de sept à huict poulces. Deffences de le mectre en œuvre.
-Quo incontinant qu'il y aura ung trou et ung pavé osté, Ie commissaire sera tenu d'enjoindre au proprietaire de faire remectre le pavé dans certain temps. Et à faulte de ce faire, le commissaire le fera repaver par le paveur du quartier, auquel est enjoinct de lo paver sans enlever daventaige qu'il est necessaire. Enjoinct audict commissaire d'en faire rapport.
-Et ne pouront lesdictz commissaires prendre du pavé de la Ville, sans le venir demander, à la maniere acoustumée, au Bureau de ladicte Ville, avec le procès verbal.
"Et affin que lesd, commissaires n'aient occasion de ïetarder lad. police, le Prevost des Marchans a offert faire mectre en cer­taines maisons des dixiniers, ou aultres, dix ou douze hommes pour bouclier lesdictz tro'ux promptement.
r Le pavé sera mis en œuvre selon, les articles qui ont esté mis entre les mains de Monsieur le Lieutenant civil.
TOOR LES BOUES.
-Enjoinct aux bourgeois de faire neloier tous les jours devant leurs portes, faire jecter de l'eaue à tous ceulx qui ont puis, retirer les boues contre les maisons, lesquelles les nectoieurs seront tenuz d'enlever, sans pretendre que ce soyt terre, qu'ilz seront tenus d'em­porter, hors mis plastras et vuidanges des caves et chappelleures de pierres.
b Monsieur le Lieutenant assemblera les Charliers pour adviser, eux oïz, quelque expédient.
POUR LES PAREMENS DE LA VILLE DE PARIS.
«Les paveurs qui pavent les rues de la Ville de Paris mectent en œuvre le pavé de grez, ainsy qu'il vient de la carriere, sans le ailler ny dresser pour le bien joindre et assembler, comme il appartient et ainsy que l'on avoit de coustume par cy devant.